Chizen.dk

Hovedmenu


I denne sektion


De 5 forhindringer

ChizenChizen

Enhver som har prøvet at meditere, har oplevet et eller andet problem. Vi har for store forventninger, vi vil se resultater, vi keder os osv. De 5 forhindringer er en samling af denne form for modstand, vi vil møde i meditationer og praksis i øvrigt. Vær opmærksom på dem, og du vil være i stand til at bekæmpe mod dem og få mest muligt ud af din indsats for at lære at se tingene, som de virkelig er.

Når du møder modstand/forhindring, er det blot egoet som forsvarer sig. Populært beskrevet, kan vi bruge billedet, at egoet ikke bryder sig om at blive ignoreret. Fra at være vant til at have den fulde fokus og opmærksomhed, er du nu i gang med noget, hvor vi netop fjerner opmærksomheden, fra hvad sindet nu ønsker at underholde os med.

Begær

Den første forhindring er begær. Du oplever begær hvis du sidder under en meditation og ønsker at foretage dig noget andet, som umiddelbart virker sjovere eller vigtigere. Det kan også være tanker, som kommer med forbedringsforslag til, hvad du nu foretager dig. Begær er også følelsen af, at meditationen skal være anderledes. Måske har du en gang tidligere opnået en lækker fornemmelse under en meditation. Hvis du nu sidder og blot får ondt i kroppen, er det ikke svært at ønske sig en bedre oplevelse.

Du oplever begær ved at sindet forstyrres af tanker eller følelser, eller at du ganske enkelt sidder med en følelse af kedsomhed.

Ironisk nok skal du bekæmpe begær med meditation. Begær er blot ønsker om noget forgængeligt, så en meditation på forgængelighed er et godt middel. Kontempler på livet, som ikke varer ved, mennesket som ændrer sig over tid eller blot en blomst fra frø til vissen blomst. I buddhismen anvendes gerne en lettere bizar form for meditation på forgængelighed: Meditation på de 10 stadier af opløsning. Her kontempleres ens egen døde krop fra dødsøjeblikket, til sidste knogle er pulveriseret og blæst væk. Det er en kraftig meditation, men begær er i sig selv en meget kraftig forhindring.

Vrede

Vrede er et stærkt ord. Anvendt til at beskrive en forhindring mod spirituel praksis og selvhjælp i øvrigt, dækker vrede modstand mod opgaven og irritation.

Modstand mod opgaven møder man specielt, når man mediterer med andre. Her vil der typisk være valgt en meditation på forhånd og det kunne sagtens være netop den meditation, man ikke bryder sig om. Sidder man alene og mediterer, vil modstanden opleves, hvis man har lovet sig selv eller sin lærer, at udføre en bestemt meditation et antal gange. Modstanden er i dette tilfælde meget naturlig, da man netop typisk får en meditation, man har godt af. Meditation og praksis generelt er ikke underholdning, det er hjælp til selvhjælp (og til glæde for andre på sigt).

Irritation er også følelsen af, at noget ikke er som det skal være. Sidder du med andre, vil det være irritation over andres lyde, at de bevæger sig hele tiden osv. Irritation kan opstå over alt og alle. Sidder du alene, vil der være lyde og andre ting, som helt sikkert kan virke forstyrrende på din ellers fantastiske spirituelle rejse.

Et godt middel mod vrede er Metta meditation. Metta er godt mod vrede generelt og ikke blot rettet mod andre mennesker.

Distraktion

Den tredje forhindring er distraktion. Du oplever det som ikke at være tilstede i nuet. Tanker opstår for hvad der tidligere er sket i dit liv, eller minder dig om hvad der skal ske i morgen eller ved senere lejligheder.

Du kan få de bedste ideer, som jo virker vigtige at huske. Men der er blot tale om ren distraktion, sindets kamp om at få dig væk fra opgaven. Mange har forsøgt at løse problemet ved at have blyant og papir ved sin side, for hurtigt at kunne skrive de vigtige tanker ned – og returnere til meditationen. Men det viser sig som oftest, at det nedskrevne var tilnærmelsesvist banalt og typisk uden værdi.

En af midlerne mod distraktion er meditation på åndedrættet. Distraktion fjernes bedst ved at skabe koncentration og fokus. Her er en meditation på åndedrættet rigtig godt, da du netop træner at fjerne unødige tanker og sender energien til dit fokuspunkt, åndedrættet.

Sløvhed

En almindelig kendt forhindring er sløvhed. Vi er rigtig hurtige til at dømme os for søvnige, til at kunne meditere. Det er ikke svært at aflive denne distraktion, som det ofte vil være. Vil du også være for sløv til at læse en bog, se en film eller lave andre spændende ting? I så fald er det blot dit begær, som har vokset sig stort.

Hvis du virkelig er sløv, skal du naturligvis sove. Men der vil være rigtig mange gange, hvor du er et sted mellem frisk og meget søvnig.

Du kan starte med at undersøge din siddestilling. Hvis du sidder forkert, sender du et signal til kroppen om, at den kan slappe af. Det vil ofte føre til at du falder i søvn.

Sidder du så godt du kan, kan du også forsøge for en stund at visualisere et stærkt lys, lidt som at kigge direkte i et sollys. Du kan også blot åbne øjnene en smule eller holde dem halvt åbne. Vigtigt er det blot ikke at kigge rundt og lade sig inspirere til nye tanker.

Er sløvhed et generelt problem, kan du overveje at anvende gående eller stående meditation. Den stående kan udføres som den siddende, hvorimod den gående er en meditationsform i sig selv.

Tvivl

Den sidste forhindring er tvivlen. Du kan komme i tvivl, om meditation kan give dig noget, om du gør det rigtigt eller måske endda, om du udfører det på en skadelig måde.

Som udgangspunkt kan du ikke meditere forkert. Du kan få mindre ud af din meditation end hvis du er helt fokuseret, men enhver indsats giver noget.

Lyt også til dig selv. Hvad føler du inderst inde? Du har i det hele taget valgt at afprøve denne form for mental træning, så mon ikke du dybest inde føler, at metoden virker? Det kan endda være, at du sidde sammen med en gruppe når tvivlen opstår. I så fald kan du kort kontemplere over, hvorfor du kom? Ville det ikke have været meget nemmere at blive hjemme, – og ville du ikke have gjort det, hvis du var så sikker på at din indsats ikke ville give noget?

Alle fem forhindringer kan komme enkeltvis eller sammen. Ved at have beskrevet dem enkeltvis, kan du lettere genkende dem og tage dem for hvad de er; ubetydelige forstyrrelser, du kan ignorere og give mindre opmærksomhed.

Opstår de i en meditation og er ikke umiddelbart til at ignorere, kan du anvende ovenstående afhjælpende metoder i en kort stund. Du kan sagtens afbryde din meditation for en stund, for at få styr på dine tanker og følelser. Skal der mere tid til end et øjeblik, skal du overveje at anvende de afhjælpende meditationer en tid. Det er styrken ved at kende en lille håndfuld meditationer; du har medicin til de fleste mentale tilstande, som du måtte finde dig selv i.