Chizen.dk

Hovedmenu


I denne sektion


Shikan – den fleksible meditation

ChizenChizen

Hvor svært kan det egentlig være at sidde sig ned og meditere? Det burde være det nemmeste at sidde sig på puden, lade sindet falde til ro og så ellers meditere.

Ikke kun nybegynderen vil føle sig udfordret af et forstyrret sind, selv mere erfarne kan komme fra livets udfordrende situationer, hvor man bare ikke lige kan sætte sig ned og starte en frugtbar meditation.

Her kommer Shikan meditationens forskellige faser til hjælp. Uanset sindstilstand ved starten af meditationen, kan enhver springe på toget og gradvis komme dybere ned i meditationen og mere og mere udfordre sindet.

Jeg vil kun kort beskrive faserne og mere fokusere på hvordan de kan bruges af såvel begynder som den mere øvede mediterende, som måske oftere har sindsroen når puden rammes med bagdelen.

Først lidt om faserne:

1) Tæl åndedragEr sindet forstyrret med tanker eller følelser, er det svært blot at være tilstede eller gennemføre en kontemplation. Derfor har man brug for et anket man kan fokusere på. En ting man kan koncentrere sig om for dermed at undertrykke hvad der ellers forstyrrer ens bevidsthed.

Her bruger vi åndedrættet – vi tæller åndedragene. Tæl ganske enkelt åndedragene og undlad at forsøge at styre det. Tæl åndedragene fra 1 til 10 og start derefter forfra. Tæller du for langt, starter du bare forfra.

Denne fase er den nemmeste at falde tilbage til når du forstyrres. Det er let at tælle åndedragene og det afkræver din opmærkomhed, så andre tanker og følelser forsvinder for en stund.

Er du belastet af søvnighed, kan du med fordel tælle indåndingerne, som du kan strække en smule. Den ekstra indkomne ilt vil kvikke dig en smule op. Er dit sind alle vegne og hyperaktivt, kan du omvendt tælle dine udåndinger, som du tilsvarende kan strække en lill smule. Det beroliger sindet og gavner dermed din meditation.

2) Følg åndedrættet

Dette er en lettere variant af forrige fase. Her tæller du ikke åndedragene, men følger luften hele vejen ind i kroppen og ud igen. Mærk luften passere de forskellige steder i kroppen såsom næsetip, gane, hals, maven eller hvor du nu føler at kunne mærke luften.

Du kan på samme måde som ved tællen af åndedrættet strække ind eller udånding en smule for henholdsvis at kvikke sindet op eller berolige det.

3) Stabilisering af sindet

Vi giver nu en smule afkald på koncentrationen og dermed ankeret. I denne fase vil vi begrænse koncentrationen til et enkelt punkt, hvor åndedrættet passerer. Et populært sted er næsetippen, hvor der er tilpas følsomhed for nemt at kunne mærke luften passere.

Bemærk at du i denne fase vil bruge mindre energi på dit anker, og at det dermed også betyder at det kræver lidt mere ro i sindet.

Har du fundet roen i sindet og ikke længere forstyrres af tanker eller følelser i nævneværdig grad, kan du også vælge ikke at fokusere på noget punkt. Hermed vil du i praksis lave en Shikantaza meditation.

4) Kontemplation af sindets objekter

I denne fase kontemplerer du på det du finder i sindet – hvilke altså tanker, ideer, konstruktioner, sanseindtryk, følelser osv. hersker lige nu. For det, du måtte finde, spørger du dig selv, -hvad er det? Har det en eksistens eller er det i virkeligheden tomt i sig selv? Spørg dig selv om det er et varigt objekt – i så fald ville det altid være tilstede i samme form. Eller er det et flygtigt objekt?

Kontempler på om hvorvidt det du finder er sindet eller noget sindet konstruerer. Med andre ord: Kigger du på månen eller et spejlbillede af månen i vandet?

Husk at en kontemplation ikke er en koncentreret spekulation, men nærmere et spørgsmål du stiller til dit sind. Jeg plejer at forestille mig at spørgsmålet “droppes” ned i kroppen på samme måde som en mønt til en ønskebrønd. Her forventer du heller ikke at svaret kommer op af brønden lige med det samme. Forvent i stedet at sindet svarer på anden vis på et senere tidspunkt.

Spørgsmålet skal give dig en erkendelse af tomhed. Spørg ganske enkelt dig selv – hvad er sindet? Stil spørgsmålet til sindet igen og igen.

5) Kontemplation på sindets rod

I forrige fase spurgte vi os selv om hvorvidt sindet består af hvad der regerer i os i øjeblikket. I denne fase går vi tilbage til roden. Her vil vi kontemplere på hvad det er, der betragter. Hvad er dette sind, som kontemplerer sindet i dette øjeblik?

Som i den forrige fase skal kontemplationen føre til en erkendelse af tomhed

6) Erkendelse af sindets renhed

Resultatet af de forrige faser vil med tiden medføre en erkendelse af sindets renhed og sande natur, Dhyana. Så fasen er ikke en øvelse i sig selv, men nærmere et mål.

Den eneste øvelse der måtte være, må være at undersøge om man har en oplevelse af sindets renhed sådan rent intellektuelt set – altså om du er kommet til målet gennem spekulation og ræsonnement. Er det tilfældet, har du ikke fundet den rigtige erkendelse og må kontemplere videre.

Sådan bruger du faserne

Ultimativt skal enhver meditation i buddhismen føre til oplysning. Men mindre er nød til at gøre det i det daglige. Fra dag til dag skal du finde en vej indtil målet – og ikke mindst mærke og nyde vejen dertil. Kun at gå efter målet vil være en stor fejl.

Det er tillokkende og dejlig systematisk at betragte faserne som på en snor. Altså starte med den første og slutte med den sidste. Selv om dette er en mulighed, er det langt fra hvad jeg selv foretrækker. Her er hvad jeg foreslår hvorledes nybegynderen og den mere øvede kan gribe Shikan meditationen an.

Nybegynderen

Som nybegynder kan du med fordel afprøve faserne i rækkefølge. For at få glæde af dette, kræver det naturligvis lidt længere meditationer.

Hvis du ønsker at sidde lidt kortere på puden i starten, kan du afprøve de første 3 faser enkeltvis. Start med den første fase med at tælle åndedrættet uanset hvad du ønsker at afprøve for ikke at udfordre et forstyrret sind for meget.

Så snart du har koncentrationen under kontrol – eller kan opnå det – med de første faser, kan du afprøve kontemplationerne. Som nybegynder kan kontemplationerne være en udfordring. Der er minimal forklaring, da sindet jo ikke kan opfattes intellektuelt, så det er nemt at give op. En langt bedre ide er at søge støtte og hjælp. Kig forbi en af vores Tendai grupper og du er i gode hænder.

Den lidt mere øvede

Jeg vil derfor anbefale dig at tage temperaturen på din sindstilstand, når du starter din Shikan meditation. Afhængig af hvor meget uro du har i sindet, starter du enten med at tælle åndedrættet (fase 1), at følge det (fase 2) eller at fokusere på et punkt eller intet /fase 3). Selv hvis du opfatter sindet som roligt, bør du for en kort stund starte med en af disse faser.

Derefter kan du gå til den kontemplative fase, hvor du enten kontemplerer på hvad sindets objekter (fase 4) eller hvad der betragter hvad det er (fase 5). Jeg vælger personligt en af dem lidt efter humør så at sige. I længere meditationer skifter jeg mellem disse to faser fra tid til anden.

Uanset om du er øvet eller nybegynder, vil der fra tid til anden opstå forstyrrende tanker og følelser. Når (ikke hvis) det sker i en forstyrrende grad, går du tilbage til en af de første 3 faser afhængig af styrken af forstyrrelsen. Så snart du har koncentrationen på plads kan du gå tilbage til kontemplationen.

For alle

Med et dagligt liv fyldt med udfordringer fra vores hjemlige rammer og arbejdsplads, kan ingen af os forvente et roligt sind hver dag. Vi kan ikke engang forvente en evig gradvis stabilisering eller forbedring fra dag til dag. Vi vil blive bedre og bedre til at finde roen, men vi vil altid blive udfordret af et egenrådigt sind.

Vi vil derfor altid have behov for at finde tilbage til de indledende og beroligende øvelser. Den mere ævede vil måske blot have mindre behov for at blive der. I Shikan vil det være den største forskel mellem starteren og den øvede – sidstnævnte springer mere dynamisk mellem faserne.

Så hvor svært er det så at meditere? Det kan være virkelig udfordrende og da specielt hvis opskriften kommer fra et ugeblad. Med al respekt for disse, så er en kort intro tekst boks i siden sjældent nok, som selv om den typisk vil være formelt korrekt.

Ugebladet tager ikke hensyn til et sprudlende og levende sind. Det gør Shikan meditationen.